Veiligheid scootmobiel

Gebruikers van scootmobielen maken relatief vaak een ongeval mee ten opzichte van andere weggebruikers zoals bijvoorbeeld fietsers of auto’s. Vaak wordt de oorzaak hiervan bij de bestuurder gezocht. Uit recent onderzoek komt echter naar voren dat bepaalde eigenschappen van scootmobielen zelf bijdragen aan onveilige situaties. Zo zijn sommige scootmobielen instabiel en is de manier van remmen onveilig in gevaarlijke situaties. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft onderzoek gedaan naar 35 ongevallen (waarvan 9 dodelijk) die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden met scootmobielen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen kom het SWOV met een aantal te nemen maatregelen zowel aan de scootmobiel zelf, als aan de wegomgeving.

Remsysteem

Kijkend naar de ongevallen blijkt dat de manier van remmen niet intuïtief is. Bij veel scootmobielen zit een hendel aan het stuur die moet worden ingeknepen om gas te geven en los dient te worden gelaten wanneer je wilt remmen. Bij plotselinge gevaarlijke situaties knijpt de bestuurder uit reflex vaak de gashendel juist in terwijl deze dus los dient te worden gelaten. Een apart actief remsysteem zoals een remhendel of voetpedaal zou hierbij uitkomst bieden.

Stabiliteit

Hiernaast blijkt uit het onderzoek dat de stabiliteit van scootmobielen nog wel is te wensen overlaat. Door plotselinge stuurbewegingen bij uitwijk manoeuvres of contact met obstakels op het wegdek raakt de scootmobiel uit balans en komt de hele scootmobiel ten val of valt de bestuurder uit de scootmobiel. Door het voertuig ontwerp aan te passen zou de stabiliteit kunnen worden bevoordeelt. Mogelijke verbetering zouden kunnen zijn extra wielen, 4 of zelfs 5 wiels scootmobielen bieden extra stabiliteit. Ook het verlagen van het zwaartepunt biedt extra stabiliteit. Hiernaast biedt een gordel de zekerheid dat de bestuurder niet zomaar uit de scootmobiel valt.

Veiligheidseisen

De Minister van verkeer gaat kijken of de eisen die op dit moment worden gesteld aan bijzondere voertuigen, waaronder de scootmobiel valt, kunnen worden aangescherpt. Op dit moment zijn deze eisen nog minimaal. Er zijn echter een paar fabrikanten die er wel al alles aan doen om een zo veilig mogelijke scootmobiel op de weg proberen te brengen. In onze reviews gaan we ook uitgebreid in op de veiligheid en stabiliteit van de scootmobielen. Zo zijn er vele scootmobielen die wel al zijn uitgevoerd met veilige innovaties: de Scoozy is bijvoorbeeld ontworpen met een ander remsysteem en een veel lager zwaartepunt (https://scootwijzer.nl/scoozy/), alle quingo modellen hebben 5 wielen om de stabiliteit te bevorderen (https://scootwijzer.nl/quingo-vitess-2/), en de Orion Metro beschikt over een aparte remhendel (https://scootwijzer.nl/invacare-orion-metro/). Ook beschikken vele scootmobielen over een veiligheidsgordel en automatische snelheidsreductie bij het nemen van bochten.

Bij het kopen van een scootmobiel is het gezien dit onderzoek van de SWOV  extra belangrijk om te kijken hoe veilig een scootmobiel is. Als u meer wilt weten over de veiligheid van scootmobielen doet u er goed aan om onze reviews te lezen. Hierbij gaan we onder andere in op de stabiliteit van de scootmobiel en over welke veilige innovaties ze beschikken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *