Veiligheid scootmobiel
Gebruikers van scootmobielen maken relatief vaak een ongeval mee ten opzichte van andere weggebruikers zoals bijvoorbeeld fietsers of auto’s. Vaak wordt de oorzaak hiervan bij de bestuurder gezocht. Uit recent onderzoek komt echter naar voren dat bepaalde eigenschappen van scootmobielen zelf bijdragen aan onveilige situaties. Zo zijn sommige scootmobielen instabiel en is de manier van remmen onveilig in gevaarlijke situaties. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft onderzoek gedaan naar 35 ongevallen (waarvan 9 dodelijk) die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden met scootmobielen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen kom het SWOV met een aantal te nemen maatregelen zowel aan de scootmobiel zelf, als aan de wegomgeving.
Remsysteem
Kijkend naar de ongevallen blijkt dat de manier van remmen niet intuïtief is. Bij veel scootmobielen zit een hendel aan het stuur die moet worden ingeknepen om gas te geven en los dient te worden gelaten wanneer je wilt remmen. Bij plotselinge gevaarlijke situaties knijpt de bestuurder uit reflex vaak de gashendel juist in terwijl deze dus los dient te worden gelaten. Een apart actief remsysteem zoals een remhendel of voetpedaal zou hierbij uitkomst bieden.
Stabiliteit
Hiernaast blijkt uit het onderzoek dat de stabiliteit van scootmobielen nog wel is te wensen overlaat. Door plotselinge stuurbewegingen bij uitwijk manoeuvres of contact met obstakels op het wegdek raakt de scootmobiel uit balans en komt de hele scootmobiel ten val of valt de bestuurder uit de scootmobiel. Door het voertuig ontwerp aan te passen zou de stabiliteit kunnen worden bevoordeelt. Mogelijke verbetering zouden kunnen zijn extra wielen, 4 of zelfs 5 wiels scootmobielen bieden extra stabiliteit. Ook het verlagen van het zwaartepunt biedt extra stabiliteit. Hiernaast biedt een gordel de zekerheid dat de bestuurder niet zomaar uit de scootmobiel valt.
Veiligheidseisen
De Minister van verkeer gaat kijken of de eisen die op dit moment worden gesteld aan bijzondere voertuigen, waaronder de scootmobiel valt, kunnen worden aangescherpt. Op dit moment zijn deze eisen nog minimaal. Er zijn echter een paar fabrikanten die er wel al alles aan doen om een zo veilig mogelijke scootmobiel op de weg proberen te brengen. In onze reviews gaan we ook uitgebreid in op de veiligheid en stabiliteit van de scootmobielen. Zo zijn er vele scootmobielen die wel al zijn uitgevoerd met veilige innovaties: de Scoozy is bijvoorbeeld ontworpen met een ander remsysteem en een veel lager zwaartepunt (https://www.scootwijzer.nl/scoozy/), alle quingo modellen hebben 5 wielen om de stabiliteit te bevorderen (https://www.scootwijzer.nl/quingo-vitess-2/), en de Orion Metro beschikt over een aparte remhendel (https://www.scootwijzer.nl/invacare-orion-metro/). Ook beschikken vele scootmobielen over een veiligheidsgordel en automatische snelheidsreductie bij het nemen van bochten.
Bij het kopen van een scootmobiel is het gezien dit onderzoek van de SWOV extra belangrijk om te kijken hoe veilig een scootmobiel is. Als u meer wilt weten over de veiligheid van scootmobielen doet u er goed aan om onze reviews te lezen. Hierbij gaan we onder andere in op de stabiliteit van de scootmobiel en over welke veilige innovaties ze beschikken.
Ik heb een scootmobiel met een hendel die ik moet inknijpen om gas te geven en los dien te laten wanneer ik wil remmen. Voor mij is dit ideaal. Ik heb geen rijbewijs en heb nog nooit in een auto of op een scooter gereden. Ik heb wel altijd gefietst met een handrem. Maar ik heb geen reflex om de gashendel in te knijpen als ik moet remmen wanneer ik met de scootmobiel rijd. Ik laat de hendel gewoon los en sta stil. Hoe makkelijk is dat! Helaas heeft mijn scootmobiel ook de mogelijkheid om met een gaspedaal te rijden. Daarvoor moet ik een klein hendeltje op mijn stuur omlaag zetten. Heel vaak heb ik per ongeluk dat hendeltje naar beneden gedaan, omdat mijn hand er toevallig langs is gegaan. Aangezien ik ook vaak een boodschappentas bij m’n voeten heb staan, drukt dat op het gaspedaal. Wanneer ik dan per ongeluk het gaspedaalhendeltje naar beneden heb gedaan, dan remt de scootmobiel niet wanneer ik de gashendel loslaat, omdat het gaspedaal wordt ingedrukt door de boodschappentas. Dát is pas levensgevaarlijk!
Scootmobiel
Ik ben in bezit van een scootmobiel.
Maar ik gebruik hem niet.
Hij is levens gevaarlijk.
Ik heb 75j gefietst met knijp remmen.
En veel andere ouderen net zo.
En wij zijn groot gebracht met brommers en scooters.
Deze bezaten allemaal een draai gashendel.
Hoe kunnen de producenten dan scootmobiel
uitrusten met een knijp handel om te gaan reiden.
En los te laten om te remmen. Natuurlijk kun je dat oefenen en als er niks is werkt dat. Maar als er op een bepaald moment een noodstop moet plaats vinden,krijg de reactie remmen dus knijpen.
Dit zit al 50 tot 70jaar fietsen in je hoofd.
Hoe kan het dat zulke grote instellingen het niet voor mekaar kunnen krijgen dat de scootmobielen een draai handel (gashendel) inplaats van een knijp handel word voor zien. Zij moeten die producenten toch kunnen beïnvloeden. In wezen produceren zij een moord wapen voor de consument.
Hele generaties zijn opgegroeid met brommers,scooters en motoren met draai handel.
En nu schaffen ze op oudere leeftijd een scootmobiel aan met een knijp handel van de fiets.?? Op verzoek is er nu een aanpassing tegen betaling voor een glashandel.
Alleen al op internet schrik je van de aantallen ongelukken.!!
R.Pasma
Ik gebruik al een aantal jaren een scootmobiel.
In een noodsituatie grijp ik nog steeds naar de gashendels.
De reactie is heel automatisch.
Ik gebruikte bij de fiets in een dergelijk geval de handrem!
Het zou veel veiliger zijn om voor remmen een totaal ander systeem te gebruiken bv een voetrem.
Ik waarschuw ouderen die overwegen een scootmobiel aan te schaffen voor deze automatische reflecties.
Met vriendelijke groet,
Adry Meijer
Veiligheid scootmobielen. Er is veel meer aan de hand Als men dit systeem niet veranderd zullen er altijd slachtoffers blijven vallen. Normaal denk je eerst bij handelingen daarna doe je de handelingen. in noodsituaties doer je eerst daarna denk je pas Dit valt onder de term de macht der gewoonte. Bij het invoeren van de euro munt kreeg ik een schrijven als winkelier daar stond letterlijk in wees altijd alert het is makkelijk iets nieuws aan te leren Het is haast onmogelijk oude gewoontes af te leren. Ik betrapte mij er op verleden jaar nog in de fout te gaan
bij het in de haast geld terug aan een klant die wat kleins nodig had en even tussendoor wilde betalen met een briefje van 20 euro terug te geven van 1o euro gewoon omdat dit ook een blauw briefje was Dit valt hier ook onder
alle generaties na ons leren nog steeds op de klassieke manier met handremmen om te gaan daar veranderd dus niets aan. Wil men ongelukken zo veel mogelijk beperken dan moeten de fabrikanten gedwongen worden dit systeem te veranderen daar lijkt het op dit moment nog niet op. Ik 83 jaar ben sinds 14 dagen via het WMO in het bezit van een heel mooie scootmobiel LUNA VICTORY
Z2 Maar heb al een uur op het kantoor van het WMO doorgebracht om aan te tonen hoe gebrekkig en stom de gebruiks aanwijzing is. een klein voorbeeld uit de gebruiks aanwijzing. Plan voor je op pad gaat eerst of de route vrij is van mensen, dieren en hindernissen. Een zeer onzinnige opmerking. Dit type is voorzien van een soort wiel als stuur enigszins vierkant onder aan zitten de gashendeltjes en midden bovenaan zit een handrem geplaatst voor rechtshandig gebruik. afstand hiertussen is 25cm Gebruiks aanwijzing geeft aan dat deze gebruikt moet worden als noodstop. de volledige lezing luidt. een noodstop laat voorzichtig de gashendel los en trek dan langzaam de handremhandel in om te stoppen. Ik moet dan met mijn linkerhand een voor rechts gebruik geplaatste handrem gaan bedienen. Deze handelingen moeten wel voorzichten gebeuren De veroorzaker van mijn noodstop mag wel 5 minuten daarvoor mij een seintje geven dat hij er aan komt. zo staan er nog wel meer rare voorschriften in .
Hieruit blijkt toch dat de fabrikanten alle voorstellen gedaan na het STINT ongeluk aan hun laars lappen als zij hun mobielen maar kwijt zijn. Alle ouderen organisaties in welke vorm dan ook ook het WMO moeten al is het wekelijks in de media blijven hameren op de nog steeds onveilige scootmobielen. Ook gebruikers moeten niet bang zijn trek aan de bel. Wij hebben recht op een zo een veilig mogelijk vervoersmiddel. Wij moeten toch al genoeg inleveren
met vriendelijke groet
Piet Laros